Eerste hulp bij doelen stellen

Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Net zoals velen onder jullie, ben ik dit jaar weer mooi aan de slag gegaan met een aantal nieuwe voornemens. Terugkijkend op 2018 moet ik aan mezelf toegeven dat ik niet alle voornemens van 2018 heb kunnen waarmaken. Maar onder het motto “wees wat milder voor jezelf” wil ik mezelf hier niet voor afrekenen. In de plaats daarvan ben ik op zoek gegaan naar een aantal tips die kunnen helpen bij het stellen van doelen. Want ik geloof dat doelen stellen voor jezelf niet alleen helpend is in januari, maar een proces is dat je hele leven door kan gaan.



Graag deel ik mijn 8tips met jullie.

1. Verdeel je doel in kleine stappen.

In plaats van doelen als “ik wil 3 keer per week intensief sporten”, ben ik dit jaar overgestapt naar kleinere, haalbaardere doelen. Zo staat er nu op mijn lijstje minimaal 1 x per week met de fiets naar het werk of om de dag een blokje omtijdens de middagpauze. Ik merk dat zulke kleine doelen meer uitnodigen om eraan te beginnen, waar 3 keer per week intensief sporten een berg lijkt die ik moet gaan beklimmen.


2. Maak je doelen concreet en meetbaar

Vorig jaar stond er op mijn lijstje van goede voornemens “ik wil gezonder leven”. Toen ik dit jaar het lijstje er terug bij nam, wist ik zelfs niet meer wat ik hieronder precies verstond. Wat is dat nu precies gezonder leven? Dit jaar heb ik het doel concreet gemaakt. Ik wil elke dag 1 liter water drinken en ik wil graag 1 stuk fruit per dag eten. Op deze manier kan ik voor mezelf ook makkelijker bepalen wanneer ik het doel bereikt heb. Een leuke app om concrete doelen in te geven en bij te houden in welke mate je je doelen bereikt is Tally.





3. Maak je doelen positief en openbaar

Noteer je doelen positief. Schrijf neer wat je wel wilt in plaats van wat wil je niet meer wilt. Dit werkt nu eenmaal meer motiverend. Het helpt ook om je doelen te delen met anderen. We weten immers vanuit onderzoek dat je je op deze manier sterker aan je doelen verbindt en de kans dat je ernaar leeft ook vergroot.


4. Zorg voor "cues"

In de hectiek van elke dag, verliezen we onze doelen vaak uit ons hoofd. Het kan helpen om geheugensteuntjes te voorzien. Zelf pak ik dit graag creatief aan. Vorig jaar heb ik ervoor gekozen een collage te maken van quotes en foto’s die me herinneren aan mijn doelen en deze als achtergrond voor mijn smartphone te gebruiken. Dit jaar heb ik ervoor gekozen om mijn doelen in een bullet journal format te gieten en ze op een zichtbare plek in het huis te hangen.


5. Sta stil bij de "why?"

Doelen voelen leeg als ze niet gekaderd zijn binnen een groter geheel, binnen een waarde die je belangrijk vindt. Stel dat je waarde bijvoorbeeld is een liefdevolle moeder zijn, dan kan een doel dat hieruit vertrekt zijn : “1 x per week samen met de kinderen knutselen”. Stel jezelf de vraag “waarom is dit zo belangrijk voor me” en “hoe zou mijn leven eruit zien als ik meer hiervan in mijn leven zou hebben”. Een doel gaat leven als er een sterke waarom aan vast hangt.


6. Sta stil bij mogelijke belemmeringen maar ook hulpmiddelen

Wees je bewust van de trucks die je hoofd uithaalt die je af kunnen leiden van het beoogde doel. Gooit jouw hoofd je voor het lopen gaan ook dingen toe als “vandaag niet want het regent” of “ik doe het morgen wel” of… Schrijf alle gedachten op, zodat je je bewust bent van de momenten waarop je een afslag dreigt te nemen naar oude gewoontes. Als je je bewust bent van deze gedachten en het feit dat je hoofd nu eenmaal niet de beste raadgever is, krijg je meer keuzevrijheid om er al dan niet in mee te gaan.

Naast belemmeringen kan je ook stilstaan bij hulpmiddelen. Zijn er vaardigheden of kwaliteiten die je al bezit die je kunnen helpen om je doelen te bereiken? Of zijn er eerdere successen die je al bereikt hebt? En hoe heb je dit toen aangepakt? Sta hier even bij stil. We hebben vaak meer kracht in ons dan we denken. Zijn er daarnaast nog dingen die je nodig hebt om je doel te bereiken. Hoe zou je deze voor jezelf kunnen verwerven? Kan je steun vragen of een training volgen om je vaardigheden te sterken?


7. Vier je successen

Vaak staan we te weinig stil bij onze successen en focussen we vooral op de dingen die niet zo goed gaan of waarvan we vinden dat we ze niet goed hebben aangepakt. Wees lief met jezelf en beloon jezelf als je een doel kan afvinken. Hoe klein dit doel ook mag zijn. Belonen kan alle vormen aannemen of je er nu voor kiest jezelf een wellness avond of een wandeling of een leuk magazine aanschaft. It’s up to you.


8. Wees mild met jezelf

Hoe mild we voor een ander zijn, zo genadeloos zijn we vaak voor onszelf. Als we een doel niet halen of een dag tegen ons doel zondigen, bekritiseren we onszelf. Als we zondigen en ons in de chocolade storten na 2 dagen van gezonder leven, heeft ons hoofd de neiging om ‘het is toch mislukt, het heeft geen zin meer’ naar ons toe te gooien. Probeer je in dit geval ervan te vergewissen dat terugval menselijk is, dat we allemaal slechte dagen hebben. Probeer jezelf wat meer te benaderen zoals je dat bij een goede vriend of vriendin te doen. In plaats van na 2 dagen de handdoek in de ring te gooien, kan je jezelf ook uitdagen om dit keer 3 dagen zonder chocolade uit te houden. Een reis van 1000 stappen begint telkens met een nieuwe eerste stap.




0 keer bekeken