De kracht van erkenning – 5-handige tips
“Erkenning”, je hoort het overal, maar wat betekent het nu eigenlijk? In onze loopbaanbegeleidingen gaan we steeds met de cliënt op zoek naar dat wat hij of zij belangrijk vindt binnen een job en/of mist. Als ik terugkijk naar deze gesprekken, merk ik op dat van alle dingen die men zoekt of mist bij een werkgever of manager “erkenning” het vaakst gezegd wordt. Als ik dan de vraag stel “wat is dat precies voor jou erkenning?” en “hoe zou je die erkenning dan het liefst ontvangen?”, hoor ik meestal iets als “een complimentje nu en dan” “een danku als ik weer eens overuren maak” of “gewoon ook eens horen wat ik goed doe”. Ik denk dat “erkenning geven” iets is wat je als werkgever gemakkelijk over het hoofd kan zien in de drukte van elke dag. Erkenning geven vraagt vertragen, opmerken en stilstaan bij de ander en hetgeen deze doet en vervolgens de tijd maken om hetgeen je opmerkt uit te spreken. We weten dat erkenning medewerkers motiveert. Het is misschien kort door de bocht, maar gedrag dat je bekrachtigt heeft meer kans om voort te bestaan… Erkenning draagt ook bij aan zingeving. We willen allemaal graag voelen en horen dat we een waardevolle bijdrage leveren aan het team of aan de organisatie. Daarenboven heeft onderzoek ook uitgewezen dat erkenning kan helpen tegen stress in de job en de werkgoesting kan doen toenemen. Redenen genoeg om als bedrijf in te zetten op erkenning als je het mij vraagt. Heel wat organisaties zijn vandaag toch al met erkenning bezig. Al merk ik dat men vaker kiest voor “tastbare” erkenning. Voorbeelden hiervan zijn loonsverhoging, een cadeautje of het organiseren van een etentje. Natuurlijk is er appreciatie voor after-work drinks of etentjes maar zolang je geen verbale erkenning koppelt aan zulke initiatieven worden ze niet noodzakelijk als erkenning ervaren en blijven ze hangen in de categorie van leuke teamuitjes. Nu hoe werkt dit “erkenning” geven dan? Hieronder 5-handige tips om je te helpen om meer erkenning in te bouwen. 1. Geef complimenten & bedank = Maak tijd vrij om stil te staan bij hetgeen waar je dankbaar voor bent bij de ander. Misschien ben je je collega dankbaar omdat ze geregeld langer blijft om het werk af te maken, of omdat hij/zij geregeld met nieuwe ideeën aan komt zetten die goed van pas komen. Probeer de dingen die je opmerkt en apprecieert bij je collega’s of medewerkers te onthouden of bij te houden als je niet in de mogelijkheid bent om een compliment te geven. Zo kan je er later toch nog op terugkomen. Plan wat tijd in je agenda om op het einde van elke week of maand even stil te staan bij hetgeen je dankbaar voor bent bij anderen. 2. Wees zo duidelijk mogelijk in het geven van erkenning en begin niet met algemene, weinig zeggende complimenten. Ga op zoek naar een antwoord op volgende vragen “wat is het precies dat je apprecieert bij de ander” en “wat doet zijn of haar gedrag dan met je?”. Bv = Ik zag jou daar die bespreking geven. Ik werd geïnspireerd door de dingen die je zei en voelde me gemotiveerd om dingen anders aan te pakken. Zoiets zegt heel wat meer dan “je bent communicatief”. Door specifiek te zijn, zet je je compliment kracht bij en de ander weet precies wat je bedoelt. 3. Laat verbale erkenning een even of zelfs belangrijkere rol innemen als tastbare erkenning. Koppel ze indien mogelijk aan elkaar. Als je bijvoorbeeld een teamuitje of een teamdrink organiseert, neem dan de tijd om je team te bedanken voor de inspanningen en de afgelegde weg. Zonder team geen bedrijf. Idem met attenties, bonussen…combineer ze steeds met een “waarom”. 4. Vergeet belangrijke gebeurtenissen niet. In principe begint erkenning al vanaf de start van de samenwerking. Maak ruimte voor je nieuwe medewerker vrij en schenk hem/haar een warm welkom. Houd een kalender bij en noteer wanneer medewerkers bij jou in dienst zijn gekomen en wanneer ze jarig zijn. Zorg voor een kleine attentie of een kaartje op belangrijke momenten. Zulk klein gebaar wordt ontzettend geapprecieerd. 5. Erkenning kan je ook gewoonweg inbedden in de cultuur van je organisatie . Dit doe je door bewust initiatieven in te gaan bouwen die gericht zijn op erkenning. Zo kan je bijvoorbeeld een 360° feedbackformulier in voeren in de organisatie waarbij je medewerkers gaat vragen naar elkaars sterktes in plaats van op werkpunten. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen wat ze het meest van elkaar appreciëren, wat de kwaliteiten van de collega's zijn en waar ze denken dat collega’s nog meer op ingezet zou kunnen worden. Je kan de “dag van het compliment” invoeren waarbij je een envelop op ieders bureau zet waar collega’s een complimentje in mogen steken. Je kan ook een vragenlijst uitsturen naar klanten waar je naast de gebruikelijke “heb je feedback voor ons” ook specifiek vraagt naar wat ze apprecieerden aan je dienstverlening, ook dit kan je weer terugspelen aan je medewerkers. Als laatste wil ik ook nog even meegeven dat erkenning niet enkel vanuit managers en werkgevers hoeft te vertrekken. Erkenning loopt liefst in alle richtingen. Ook als werkgever of manager hoor je graag wat je goed doet en of een initiatief gewaardeerd wordt. Wil je meer weten over hoe erkenning geven? Zou je jezelf graag sterken in de principes van verbindend communiceren? Dan is onze individuele training over verbindende communicatie “De Kracht van Verbinding” misschien wel wat voor jou. Neem gerust contact met ons, dan kijken we samen welke aanpak het meest bij jou aansluit.
“Erkenning”, je hoort het overal, maar wat betekent het nu eigenlijk? In onze loopbaanbegeleidingen gaan we steeds met de cliënt op zoek...