Faalangst

Een schip ligt veilig in de haven, maar is niet gemaakt om in de haven te blijven.

Mensen met faalangst hebben een angst om te falen, waardoor ze geremd worden. Ze vinden het lastig om uit hun comfort zone te treden of te presteren in situaties waarin ze het gevoel hebben beoordeeld te worden. Denk hierbij aan examens of werksituaties. Mensen met faalangst komen niet tot het ondernemen van actie.

Komen deze beschrijvingen jou bekend voor en wil je hier wat aan doen? Lees dan hier beneden verder en we kijken samen hoe jouw vraag aan te pakken.   

Therapeut en loopbaancoach Anthentiek helpt met haar psychologen groepspraktijk jou met de juiste keuzes te maken.

Faalangst kent verschillende uitingsvormen

Beide vormen van faalangst zijn even hinderlijk voor ons geluksgevoel. Je verliest elk tikkeltje plezier in het leren, het werken enzovoorts, want je ziet alles waar er een kans is op minder goed presteren als een ontzettend hoge, niet te overwinnen berg. Moest je je herkennen in bovenstaande kenmerken, is het belangrijk dat je actie onderneemt. 

 

Actief

Als je last hebt van actieve faalangst ben je geneigd je ontzettend in te zetten om goede prestaties te leveren. Je verliest je in het leren, in het voorbereiden van je werk,…. Dit gedrag stel je maar met 1 doel: het vermijden van falen. 

Passief

Als je last hebt van passieve faalangst ben je geneigd je eerder passief op te stellen. Je stelt je werk tot het laaste nippertje uit, verzint smoezen om dingen niet te moeten doen of verschijnt met een uitvlucht niet op je examen. Het zou zelfs kunnen dat je je helemaal niet inzet voor je examen en je niet voorbereidt. Je vermijdt falen en betaalt hier soms een hoge prijs voor. 

Therapeut en loopbaancoach Anthentiek helpt met haar psychologen groepspraktijk jou met de juiste keuzes te maken.

Doelgerichte therapievormen

ACT en Positieve Psychologie

  • ACT: Mensen die last hebben van faalangst hebben vaker last van sterk hinderende gedachtes ("dommerik, dit ga je weer om zeep helpen") en van lastige emoties (angst, paniek, verdriet) . Ze laten deze gedachtes en gevoelens tussen hen en hetgeen belangrijk voor hen is in komen te staan. In het traject gaan we samen onderzoeken wat er tussen jou en je doelen in staat en hoe we anders met deze belemmeringen om kunnen gaan om jou toch toe te laten om te doen wat echt belangrijk voor je is. 

  • Positieve psychologie: in plaats van de focus te leggen op klacht, gaan we focussen op kracht. Bij deze werkvorm wil ik je bewust maken van je kwaliteiten, je vaardigheden en je zelfvertrouwen versterken. In plaats van extern gecontroleerd te blijven (je cijfers en je prestaties bepalen je zelfwaarde), evolueren we samen naar een meer intern gecontroleerd zijn (je zelfwaarde of goed gevoel is niet afhankelijk van je prestaties, rapportcijfer enz enz). Samen gaan we kijken waar jouw prioriteiten in het leven liggen (hoe belangrijk is presteren voor je en waarom?).

Wil je faalangst aanpakken en actie ondernemen? Nood aan een duwtje in de rug?

Aarzel niet en neem contact op voor een intakegesprek.

solution.png

Cliënten over trajecten rond faalangst bij Anthentiek

Wij staan klaar om jou te helpen!

Team-Anthentiek-Hasselt